Wymiana opon – ile kosztuje, kiedy najlepiej zmieniać opony?

Każdego roku przed zimą i po niej wielu kierowców decyduje się na wymianę opon. Wybierają ogumienie sezonowe, żeby dopasować je do warunków panujących na drodze. Czy wymiana opon z letnich na zimowe i na odwrót jest obowiązkowa? Ile kosztuje taka usługa? Kiedy powinieneś zająć się wymianą ogumienia?

Wymiana opon przez mechanika

Sezonowa wymiana opon – czy jest obowiązkowa?

Kwestia wymiany ogumienia od lat pozostaje w Polsce tematem wielu dyskusji. Obecnie nie ma w naszym kraju takiego obowiązku. Z drugiej strony Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej z takim klimatem, w którym nie ma wymogu wymiany opon na sezon jesienno-zimowy i jednym z 13 krajów w Europie, w którym przepisy nie wymagają zmiany ogumienia. Zwolennicy wprowadzenia przepisów regulujących tę kwestię twierdzą, że poprawiłoby to z pewnością bezpieczeństwo na polskich drogach. Sugerują, że zmniejszyłaby się liczba wypadków, a jeśli dochodziłoby do takich zdarzeń, to nie doprowadzałyby one do poważnych szkód. Z drugiej strony przeciwnicy wejścia w życie tego obowiązku zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne. Zimy w Polsce nie są już takie, jak kiedyś, coraz rzadziej zdarzają się opady śniegu czy bardzo wysokie mrozy. Kwestię tę poruszają szczególnie ci kierowcy, którzy rzadko korzystają z samochodu. A jakie przepisy dotyczą innych krajów Unii Europejskiej? Oto zasady obowiązujące w wybranych państwach:

  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca obowiązuje wymóg jazdy na oponach zimowych, który obejmuje wszystkie pojazdy i przyczepy o masie całkowitej do 3,5 tony. Przepis ten dotyczy nie tylko mieszkańców, ale i turystów. Minimalna, dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi 4 mm.

  • Czechy – korzystanie ogumienia zimowego to wymóg prawny w okresie od 1 listopada do 31 marca.

  • Austria – obowiązkowa jazda na oponach zimowych obejmuje okres od 1 listopada do 15 kwietnia. Auta o masie do 3,5 tony muszą mieć wszystkie opony zimowe, natomiast powyżej 3,5 tony – przynajmniej na jednej osi napędzanej. W Austrii złamanie przepisów wiąże się z wysokimi karami. Mandat może wynieść od 35 do 5 tys. euro. Minimalna głębokość bieżnika w przypadku opon diagonalnych wynosi 6 mm, a radialnych – 5 mm.

  • Niemcy – u naszych zachodnich sąsiadów obowiązuje zasada, że ogumienie powinno być dopasowane do warunków na drogach. Nie jest wskazany odgórnie okres, w którym należy korzystać z opon zimowych, ale jazda na nieodpowiednim ogumieniu wiąże się z karą w wysokości 60 euro. Dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika opon zimowych wynosi 1,6 mm, a zalecana – 4 mm.

Obowiązku wymiany opon na zimowe nie ma m.in. w Bułgarii, Holandii, Belgii, Portugalii czy na Węgrzech.

Wymiana opon – ile kosztuje?

Żebyś w ogóle mógł wymienić opony z zimowych na letnie, najpierw musisz posiadać odpowiednie ogumienie. Zakup dwóch zestawów będzie się wiązać z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych i więcej, w zależności od typu opon czy też marki. Niektórzy kierowcy wybierają używane ogumienie, które jest w bardzo dobrym stanie. Należy jednak pamiętać, że uszkodzeń wewnętrznych nie ocenisz bez specjalistycznych narzędzi. Dlatego na używane opony zdecyduj się tylko wtedy, gdy nie możesz sobie pozwolić na nowe, a najlepiej taką decyzję podejmuj z kimś, kto zna się na ogumieniu.

Masz już zestaw? Teraz czeka cię wymiana ogumienia. Ile kosztuje wymiana jednej opony, a ile zapłacisz za komplet? Sprawdziliśmy ceny takich usług w kilku przypadkowych warsztatach, które prezentują swoją ofertę na stronie WWW:

  • Częstochowa: wymiana opon na felgach stalowych (15–16”, bez czujników TPMS) z wyważaniem – 18 zł.

  • Katowice: wymiana opon na feldze stalowej (15–17”, bez czujników TPMS) z wyważaniem – 29,99 zł.

  • Łódź: wymiana ogumienia na felgach stalowych (15–16”, bez czujników TPMS)z wyważaniem – 25 zł.

  • Warszawa: wymiana opon na felgach stalowych (16”, bez czujników TPMS)z wyważaniem – 35 zł.

Stawki dotyczą wymiany jednej opony.

Wymiana opon samemu – jak to zrobić?

Dwukrotna wymiana ogumienia w ciągu roku oznaczać może koszt nawet powyżej 200 zł. Czy warto na tym oszczędzać? Czy samodzielna wymiana opon jest dobrym rozwiązaniem? Jeśli posiadasz własny garaż i 2 zestawy opon na felgach, to wtedy zmiana kół na zimowe bez wizyty w warsztacie może być dobrym wyborem. W takim przypadku musisz wykonać następujące kroki:

  • Poluzuj śruby, tzn. częściowo je odkręć, żebyś nie musiał tego robić, kiedy auto będzie już podniesione.

  • Skorzystaj z lewarka, żeby podnieść pojazd z tej strony, z której chcesz wymienić koło.

  • Odkręć koło, wymień je i dokręć śruby.

  • Obniż pojazd i upewnij się, że śruby są mocno dokręcone.

Tę czynność musisz wykonać 4 razy i gotowe. Wygląda na to, że zadanie jest proste do realizacji? Niestety, ale wszystko zależy od danego pojazdu. Możliwe, że problemy pojawią się już na etapie odkręcania śrub. Poza tym – co z wyważeniem kół?

Jeśli masz tylko opony, to lepszym rozwiązaniem jest wizyta w warsztacie mechanicznym. Czy wiesz jak ściągnąć oponę z felgi? Demontaż nie jest łatwym zadaniem i wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu, którego zakup do użytku własnego się nie opłaca.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Wiesz już, że wymiana opon nie jest obowiązkowa. Skąd masz zatem wiedzieć, kiedy powinieneś zmienić ogumienie? Przyjęto zasadę, że opony letnie należy zakładać wtedy, kiedy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7 stopni. Tylko jak to przekłada się na pogodę w Polsce, skoro bywa, że nawet zimą średnia temperatura jest wyższa? Opony z zimowych na letnie wymień wtedy, kiedy pogoda się ustabilizuje i temperatura przez dłuższy czas będzie utrzymywać się na takim poziomie. Jeśli zaś średnia temperatura dobowa zacznie spadać poniżej 7 stopni Celsjusza, wymień opony na zimowe. Nie warto zwlekać – pogoda w Polsce jest bardzo zmienna. Nagle po bardzo ciepłym dniu może nadejść wysoki mróz z opadami śniegu, a jadąc wtedy na oponach zimowych możesz stwarzać niebezpieczeństwo dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Opony letnie kontra zimowe – czy warto zmieniać ogumienie?

Jak już wiesz, w Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon. Zatem czy powinieneś zmieniać ogumienie, skoro wiąże się to z koniecznością posiadania dwóch zestawów opon i dodatkowymi wydatkami? Wedle argumentacji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego nie powinno się z tym zwlekać, ponieważ:

  • Samochód jadący na oponach zimowych z prędkością 100 km/h po mokrej drodze, przy temperaturze 5 stopni Celsjusza zatrzyma się o 5 metrów wcześniej niż na oponach letnich.

  • Droga hamowania samochodu jadącego na oponach zimowych z prędkością 50 km/h po zaśnieżonej nawierzchni może być mniejsza o nawet 30 metrów w porównaniu do drogi hamowania pojazdu na oponach letnich.

Co to oznacza w praktyce? Wymieniając opony, dbasz o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego. Czasem kilka metrów drogi hamowania mniej może oznaczać, że nie dojdzie do wypadku.

Nieodpowiednie opony a odszkodowanie z OC

Załóżmy, że jadąc swoim autem zimą, uczestniczyłeś w wypadku. Jechałeś na oponach letnich. Czy to może być podstawą do tego, że zakład ubezpieczeń odmówi ci wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia OC? Prawo nie nakazuje jazdy zimą na ogumieniu zimowym, ale jeśli jechałeś na oponach, których stan był zły, np. głębokość bieżnika była mniejsza niż 1,6 mm, to zakład ubezpieczeń może ocenić, że przyczyniłeś się do szkody i obniżyć twoje odszkodowanie.

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Te porady mogą Cię zainteresować
biały samochód holowany na lawecie

Zmiana koła, awaryjne uruchomienie, holowanie – jak to zrobić?

Producenci projektują najnowsze modele samochodów tak, aby ich obsługa wymagała od właściciela jak najmniejszej wiedzy technicznej. Silniki są szczelnie obudowane, a elektronika nie pozwala mechanikom-amatorom nawet na proste naprawy. Istnieją jednak pewne czynności obsługowe i naprawcze, które każdy kierowca powinien potrafić wykonać. Należą do nich m.in.: wymiana koła, uruchomienie samochodu z „pożyczonego” akumulatora, czy holowanie pojazdu.

Czytaj dalej

Ubezpieczenie assistance - co warto wiedzieć?

Ubezpieczenie assistance jest formą zabezpieczenia w przypadku awarii samochodu. Obejmuje ono również awarie, które nastąpiły na skutek wypadku drogowego. Spośród dostępnych w towarzystwach ubezpieczeniowych opcji można wybrać polisę assistance w wariancie mini lub maxi

Czytaj dalej

Tanie ubezpieczenie OC – bezszkodowi płacą mniej

Przy ustalaniu wysokości ubezpieczenia OC, towarzystwo ubezpieczeniowe bierze pod uwagę przede wszystkim historię jazdy danego kierowcy. W najlepszej sytuacji są osoby, które nie mają na koncie kolizji lub wypadku drogowego. Firmy ubezpieczeniowe biorą pod uwagę w głównej mierze ostanie 12 miesięcy użytkowania samochodu.

Czytaj dalej

OC, AC, NNW i assistance czyli jak wygląda pełna ochrona auta?

Pełen pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych składa się z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej właściciela pojazdu (OC), Autocasco (AC), z ubezpieczenia następstw od nieszczęśliwych wypadków oraz assistance. Podstawę stanowi pakiet OC i AC. Do tego można również dokupić ubezpieczenie opon.

Czytaj dalej