Jak BLS zmieni ubezpieczenia OC?

System bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) pozwala na likwidację szkody z ubezpieczenia OC w obrębie tego samego towarzystwa ubezpieczeniowego. Tego typu usługa stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla właścicieli samochodów. Jednakże warto pamiętać, że w przeważającej mierze firmy ubezpieczeniowe w ramach BLS nie uwzględniają szkód osobowych.

młodzi kierowcy po stłuczce korzystają z systemu bezpośredniej likwidacji szkód, który pozwala likwidować szkodę z ubezpieczenia OC

System Bezpośredniej Likwidacji Szkód, który pozwala likwidować szkodę z ubezpieczenia OC sprawcy bezpośrednio w swoim towarzystwie, zmienia cały rynek polis komunikacyjnych. Do tej pory klienci przy wyborze ubezpieczenia OC kierowali się wyłącznie ceną. Teraz równie ważna, jeśli nie ważniejsza, stanie się jakość obsługi.

W kwietniu 2015 roku ruszył system Bezpośredniej Likwidacji Szkód skonstruowany w ramach Polskiej Izby Ubezpieczeń. Porozumienie zrzesza największe na rynku firmy oferujące ubezpieczenia majątkowe. Niektórzy z ubezpieczycieli oferują także własne, niezależnie wypracowane usługi BLS. Wszystko wskazuje na to, że już niedługo ta metoda likwidacji szkód nie będzie innowacją, a rynkowym standardem, zmieniającym całkowicie obraz ubezpieczenia OC w oczach kierowców. Teraz to będzie także ich polisa, więc o wyborze odpowiedniej oferty nie zadecyduje już tylko i wyłącznie cena.

UBEZPIECZENIA OC W LEPSZEJ JAKOŚCI

Branża ubezpieczeń uznała BLS za jeden z najbardziej istotnych projektów na polskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Dlaczego? Tradycyjnie poszkodowany w kolizji kierowca zgłaszał szkodę do ubezpieczyciela sprawcy, a nie własnego. Nie zależało mu więc na jakości likwidacji szkód z ubezpieczenia OC we własnym towarzystwie, co sprawiało, że firmy nie musiały ze sobą na tym polu konkurować. Dzięki BLS ta sytuacja ma się zmienić. Towarzystwa skupią się teraz na dostarczaniu usług i produktów wysokiej jakości. Bezpośrednią korzyść z tego tytułu będą na pewno czerpać kierowcy.

KLIENCI POLUBILI BLS

Statystyki pokazują, że kierowcy doceniają możliwość bezpośredniej likwidacji szkody z ubezpieczenia OC sprawcy we własnym towarzystwie – popularność usługi rośnie w szybkim tempie. Przykładowo, liczba szkód likwidowanych u nas w ramach BLS wzrosła od kwietnia do października 2015 aż o 60 proc. Przystąpiliśmy do porozumienia wypracowanego w PIU jako jedni z pierwszych, równolegle wdrażając własny system Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Dzięki temu klienci mogą likwidować szkody z ubezpieczenia OC sprawcy niezależnie od tego, w jakim towarzystwie ma on polisę i czy jego ubezpieczyciel także przystąpił do umowy z PIU. Musi być tylko ubezpieczony w zakładzie na terenie Polski. Takie rozwiązanie powoduje, że szkodę likwiduje się prościej i szybciej.

KIEDY MOŻNA WYBRAĆ BLS?

W bardziej skomplikowanych szkodach ciężko by było zastosować BLS, dlatego ubezpieczyciele zwykle jasno definiują warunki, jakie trzeba spełnić, by skorzystać z usługi. Zasady wypracowane w ramach PIU stawiają sprawę jasno: po pierwsze, BLS obejmuje jedynie rzeczowe, nie osobowe, szkody z ubezpieczenia OC sprawcy. Szkodami osobowymi zajmuje się już towarzystwo, w którym sprawca ma polisę. Po drugie, szkoda musi mieć miejsce na terenie kraju. Po trzecie, nie mogą w niej brać udziału więcej niż dwa pojazdy. Po czwarte szkoda likwidowana w ramach BLS może być wyceniona na maksymalnie 30 tys. zł.

Co się dzieje, jeśli zgłosisz do swojego zakładu ubezpieczeń szkodę, a okaże się, że wyceniono ją na kwotę powyżej 30 tys. złotych? Nie ponosisz z tego powodu żadnych konsekwencji – w takim przypadku likwidacja szkody zostanie przeniesiona do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia.

BLS cieszy się bardzo dużą popularnością w wielu krajach i z powodzeniem funkcjonuje od kilkudziesięciu lat. Oto przykłady państw, w których system BLS się doskonale przyjął i ma już długą historię:

  • Francja – system BLS jest dostępny w tym kraju od 1968 roku, ale od 2003 w obecnym kształcie. Obejmuje zdarzenia, do których doszło we Francji i Monaco, również takie, w których uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy. Aż 80 proc. szkód, które mają miejsce na tych terytoriach likwidowanych jest w ramach BLS.

  • Belgia – w tym państwie system BLS dostępny jest od 1972 roku i likwidowanych jest w jego ramach 80 proc. szkód.

  • Włochy – aktualny kształt tego systemu obowiązuje od 2007 roku, ale jego historia sięga do 1978 roku. W Italii system BLS jest obowiązkowy, choć wyłączone są z niego niektóre szkody osobowe. Podobnie jak we Francji i Belgii, we Włoszech również ok. 80 proc. szkód likwidowanych jest w ramach BLS.

  • Hiszpania – to kolejny kraj, który może się pochwalić długą historią systemu BLS. Ubezpieczeni mogą z niego korzystać od 1982 roku. Tak jak w Polsce, w Hiszpanii z systemu wyłączone są szkody z więcej niż dwoma pojazdami i autami spoza porozumienia BLS. System cieszy się tam ogromną popularnością – aż 90 proc. szkód likwidowanych jest w jego ramach.

W Polsce system BLS nie jest obowiązkowy i nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe go oferują. Nie został również ustalony termin, do którego ubezpieczyciele mieliby przystąpić do systemu. Zatem, jeśli chcesz mieć możliwość likwidacji szkody w zakładzie ubezpieczeń, z którym zawarłeś umowę ubezpieczenia OC, to sprawdź, czy należy on do systemu BLS.

To, że posiadasz polisę z bezpośrednią likwidacją szkody nie zobowiązuje Cię do naprawienia szkody w zakładzie ubezpieczeń, z którym zawarłeś umowę. Masz taką możliwość, ale równie dobrze możesz zgłosić szkodę do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Wybór polisy z BLS nie wiążę się z wyższym kosztem ochrony ubezpieczeniowej, a gwarantuje większy komfort i może być podstawą do oceny współpracy z zakładem ubezpieczeń.

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Te porady mogą Cię zainteresować

Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania?

W niektórych przypadkach towarzystwo ubezpieczeniowe ma prawo do odmowy wypłaty odszkodowania. Dotyczy to w szczególności zaniedbań właściciela samochodu w zakresie przeprowadzań badań technicznych pojazdu. Ubezpieczyciel może również odmówić wypłaty odszkodowania wówczas, gdy szkoda została spowodowana celowo.

Czytaj dalej

Jak ustala się wysokość odszkodowania z AC?

Wysokość odszkodowania z ubezpieczenia AC uzależniona jest przede wszystkim od rodzaju szkody i, określonej przy podpisywaniu umowy, wartości rynkowej samochodu. Towarzystwa ubezpieczeniowe przy ustalaniu wysokości odszkodowana biorą pod uwagę także sposób spowodowania szkody.

Czytaj dalej

Co to jest „udział własny w szkodzie”?

Przed wyborem oferty ubezpieczenia AC warto wiedzieć, czym jest „udział własny w szkodzie”. Poprzez ten termin należy rozumieć część wartości szkody, którą kierowca musi wyłożyć z własnej kieszeni, wówczas, gdy spowoduje wypadek lub kolizję drogową. Wysokość udziału własnego w szkodzie znacząco wpływa na cenę polisy AC.

Czytaj dalej

Bezpieczna odległość między pojazdami, czyli jak nie jeździć „na zderzaku”

Zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami jest jednym z podstawowych przepisów prawa drogowego. Dostosowanie się do niego pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kolizji lub wypadku drogowego. Bezpieczny odstęp pomiędzy pojazdami uzależniony jest, m.in. od warunków atmosferycznych oraz stanu nawierzchni.

Czytaj dalej