8 porad jak bezpiecznie jeździć po mieście

Bezszkodowość oraz respektowanie przepisów prawa drogowego ma duży wpływ na cenę polisy ubezpieczeniowej OC. Dlatego przy jeździe po mieście, i nie tylko, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad. Do najważniejszych z nich można zaliczyć: zapinanie pasów, ostrożność, utrzymywanie przepisowej prędkości oraz sygnalizowanie manewrów.

Wakacje za nami. To znak, że na drogach, a szczególnie w miastach, pojawi się więcej kierowców. Tym samym łatwiej o stłuczkę lub wypadek. Jak jeździć, żeby uniknąć nieprzyjemności na drodze? - podpowiada Tomasz Suski, koordynator społecznej akcji „Prędkość w mieście to obciach”.

Zapinamy pasy.

Dotyczy to zarówno kierowców, jak i pasażerów. Zapięte pasy poprawiają bezpieczeństwo i wpływają na zmniejszenie negatywnych skutków zderzenia. Często ratują zdrowie i życie.

Fakt: Zapinanie pasów bezpieczeństwa o 45% zmniejsza ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń przez osoby siedzące z przodu, a o 50% - przez osoby siedzące z tyłu*.

Mamy oczy dookoła głowy.

Korzystajmy aktywnie z lusterek, także wewnętrznego. Poszerzamy sobie znacznie pole widzenia i jesteśmy w stanie szybciej wyłapać nieprzewidziane zdarzenie na drodze. Naszych obserwacji nie ograniczajmy tylko do drogi przed sobą. Obserwujmy także to, co się dzieje na innych pasach ruchu, chodnikach czy poboczach.

Fakt: Stała obserwacja, przewidywanie i liczenie się z innymi użytkownikami drogi znacznie poprawia nasz czas reakcji na zaskakującą sytuację na drodze.

Prędkość zgodna z przepisami.

Najczęściej w terenie zabudowanym możemy poruszać się do 50 km/h, czasem do 30 km/h. Ma to swój sens. Najczęstszymi ofiarami wypadków w mieście są piesi, toteż ograniczenia prędkości są obliczone na ochronę ich zdrowia i życia. Prawdopodobieństwo poważnych obrażeń pieszych przy zderzeniu z samochodem jadącym 50 km/h wynosi aż 90%.

Fakt: "Ograniczenia prędkości nie są po to, by utrudniać życie kierowcom. Służą poprawie bezpieczeństwa. Jadąc zgodnie z limitami, mamy większą szansę wyhamować przed niespodziewaną przeszkodą. Pamiętajmy, że zgodnie z badaniami, spadek średniej prędkości o 5% powoduje zmniejszenie się ogólnej liczby wypadków o 10% , a wypadków śmiertelnych o 20%" - podkreśla Tomasz Suski, ekspert ubezpieczeniowy.

Sygnalizowanie manewrów.

Kierunkowskazy nie służą dekoracji, ale mają informować o tym, co zamierzamy za chwilę zrobić -co istotne, przed wykonaniem manewru, a nie w trakcie czy po nim. Nie powinniśmy się też nadmiernie z nimi spieszyć, by nie wprowadzić innych kierowców w błąd. Czytelność zamiarów kierowcy wpływa na bezpieczeństwo.

Fakt: Uczestnik ruchu drogowego, aby coś dostrzec na drodze, średnio potrzebuje 2-3 sekund. Cykl pracy kierunkowskazu to 0,5 do 1 sekundy. Dlatego pamiętajmy, żeby swój manewr zacząć po 3-4 cyklach pracy kierunkowskazu.

Płynna zmiana pasów.

Zmiana pasów czy wyprzedzanie należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych manewrów. Po pierwsze, upewnijmy się, że możemy to zrobić (patrzmy w lusterka). Po drugie, zróbmy to sprawnie.

Fakt: Nieprawidłowa zmiana pasów ruchu, złe omijanie, wyprzedzanie czy skręcanie stanowiło ponad 20% wszystkich zdarzeń w terenie zabudowanym w 2012 roku. **

Ostrożnie przy przejściach.

Gdy podjeżdżamy do przejść dla pieszych, warto zdjąć nogę z gazu. Lekko zwalniając dajemy sobie szansę na skuteczne zareagowanie, gdy pieszy wejdzie na pasy w ostatniej chwili. Albo gdy nie widzimy pieszego, bo zasłania nam go samochód jadący na bocznym pasie.

Fakt: Z powodu nieprawidłowego przejeżdżania przez przejścia dla pieszych wydarza się rocznie 8-10% wypadków w terenie zabudowanym.

Stopniowe przyspieszanie.

Szczególnie, gdy ruszamy ze świateł na skrzyżowaniu, nie warto ruszać z kopyta. Raz, że jakiś pieszy maruder może być jeszcze na pasach mimo zmiany sygnalizacji. Dwa, narażamy się w ten sposób na zderzenie z samochodem jadącym prostopadle, który mógł wjechać na skrzyżowanie na żółtym świetle.

Nie przeceniajmy możliwości.

To fundamentalna zasada w ruchu drogowym. Lepiej jeździć z prędkością nieco poniżej własnych umiejętności, niż przeszarżować. Niestety, większość poważnych obrażeń dotyczy dobrych kierowców lub tych, którzy mieli pierwszeństwo.

Fakt: Lepiej dojechać na miejsce 5 minut później, niż nie dojechać wcale.

Tabelka: Najczęstsze przyczyny wypadków w terenie zabudowanym w 2012 roku**

Przewiń w prawo, żeby zobaczyć całą tabelę

Zdarzenie
Liczba zdarzeń
Procent
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
65219
25,4%
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
44962
17,5%
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami
43361
16,9%
Nieprawidłowe: cofanie
30874
12%
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu
16702
6,5%
Nieprawidłowe: omijanie
14999
5,9%
Nieprawidłowe: skręcanie
11093
4,3%
Nieprawidłowe: wyprzedzanie
6302
2,5%
Nieprawidłowe: wymijanie
4826
1,9%
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu
4519
1,8%

* dane z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
** Dane pochodzą ze statystyk Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę