Zgłaszanie i likwidacja szkód

Szkoda i jej zgłaszanie

1. Jak postępować w przypadku zajścia szkody?
2.W jakim terminie należy zgłosić szkodę?
3.Czy pasażerowie pojazdu sprawcy zdarzenia drogowego mogą zgłosić roszczenia
o naprawienie doznanej przez nich szkody ?
4.Czy powinienem wezwać policję na miejsce zdarzenia?
5. Co to jest Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym?
6. Jak zgłosić szkodę?
7. Jakie informacje są niezbędne przy zgłaszaniu szkody?
8. Poniosłem szkodę w wyniku zdarzenia drogowego z udziałem pojazdu
ubezpieczonego w zakresie OC u innego ubezpieczyciela, co mam zrobić?
9. Poniosłem szkodę w wyniku zdarzenia z udziałem pojazdu
ubezpieczonego w innym kraju, co mam zrobić?
10. Jestem sprawcą wypadku lub kolizji, co powinienem zrobić?
11.W jakim celu mogę wykorzystać wzór zgłoszenia szkody?
12. W jakich sytuacjach przyda się niezbędnik kierowcy?

Likwidacja szkody

13. Dlaczego przy zawarciu umowy ubezpieczenia decyduję o wariancie likwidacji
szkody w moim pojeździe?
14. Na czym polega uproszczona likwidacja szkody?
15. Na czym polega ustalanie odpowiedzialności?
16. Jak przebiega proces likwidacji szkody?
17. Jak przebiega likwidacja szkody "na kosztorys"?
18. Jak przebiega likwidacja szkody "w warsztacie"?
19. Jak przebiega proces likwidacji szkody w Warsztacie Partnerskim?
20. W jakim terminie wykonywane są oględziny pojazdu?
21. W jaki sposób mogę dostarczyć dokumenty dotyczące likwidacji szkody?
22. Jakie dokumenty są niezbędne w trakcie likwidacji szkody z OC?
23. Jakie dokumenty są niezbędne w trakcie likwidacji szkody z AC?
24. Rzeczoznawca nie przyjechał na umówione oględziny pojazdu,
jak ponownie się umówić?
25. Czy dodatkowe oględziny pojazdu są płatne?
26. Jak zrezygnować z likwidacji szkody?
27. Jak przebiega proces przygotowania kosztorysu przez AXA DIRECT?
28. Co mogę zrobić, jeśli po oględzinach odkryłem większy zakres uszkodzeń
w pojeździe?
29. Co to jest amortyzacja (zużycie) części?
30. Czym różnią się tzw. zamienniki od części oryginalnych?
31. W jakim warsztacie mogę naprawić uszkodzony pojazd?
32. Co mogę zrobić, jeśli nie zgadzam się z kosztorysem naprawy lub wysokością
wypłaconego odszkodowania?
33.Jak mogę poprosić o udostępnienie aktu szkody?
34. W jakim terminie otrzymam wypłatę odszkodowania?
35. W jakiej formie następuje wypłata odszkodowania?
36. Czy odszkodowanie wypłacane jest w kwocie netto czy brutto?
37. Dlaczego wypłata odszkodowania została pomniejszona za współwłasność?
38.Jak przebiega weryfikacja kosztorysu naprawy, który wysłał warsztat?

Bezpośrednia Likwidacja Szkód

39. Co to jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?
40. Jakie możliwości daje BLS?
41. Na jakich zasadach odbywa się likwidacja szkód w systemie BLS?
42. Jak przebiega proces likwidacji szkód w systemie BLS?
43. Czy każdą szkodę można zgłosić w ramach systemu BLS?
44. Czy system BLS wymaga zmiany/dokupienia polisy?
45. Które Towarzystwa Ubezpieczeniowe przystąpiły do Porozumienia BLS w Polsce?

Odpowiedzi

1. Jak postępować w przypadku zajścia szkody?

Jeśli doszło do wypadku, zadbaj o bezpieczeństwo w miejscu zdarzenia. Wezwij pogotowie ratunkowe (tel. 112 lub 999), jeśli któryś z uczestników odniósł obrażenia. Jeśli sprawca zdarzenia znajduje się pod wpływem alkoholu bądź podejrzewasz, że szkoda powstała w wyniku przestępstwa, koniecznie wezwij policję (tel. 112 lub 997). Jeśli potrzebujesz pomocy lub nie wiesz, jak należy postępować zadzwoń do nas pod numer +48 22 599 95 22 – udzielimy Ci pomocy 24 godziny na dobę. Spisz Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym. Znacznie ułatwi to proces likwidacji szkody. Skontaktuj się z nami jak najszybciej – nie później niż w ciągu
7 dni, aby zgłosić szkodę. Do czasu dokonania oględzin nie dokonuj napraw w uszkodzonym pojeździe.

2. W jakim terminie należy zgłosić szkodę?

Szkodę z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych należy zgłosić niezwłocznie. Najkrótszy termin przedawnienia roszczeń o naprawienie tego rodzaju szkód wynosi 3 lata od daty zdarzenia. W zależności od okoliczności w jakich doszło do powstania szkody termin ten, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, może być jednak dłuższy.

W przypadku ubezpieczenia Autocasco oraz ubezpieczenia od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków, szkodę należy zgłosić do 7 dni od zajścia wypadku.

Natomiast w razie kradzieży, pożaru samochodu czy uszkodzenia szyb, szkodę należy zgłosić w ciągu 2 dni od daty zdarzenia lub dnia powzięcia wiadomości o kradzieży.

3. Czy pasażerowie pojazdu sprawcy zdarzenia drogowego mogą zgłosić roszczenia
o naprawienie doznanej przez nich szkody?

Pasażerowie mogą zgłosić roszczenia o naprawienie doznanej przez nich szkody z tytułu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego lub z innych ubezpieczeń dobrowolnych jeżeli takie zostały wykupione.

4. Czy powinienem wezwać policję na miejsce zdarzenia?

Jeśli żaden z uczestników nie zgłasza zastrzeżeń co do przyczyn i przebiegu zdarzenia drogowego, rozmiaru uszkodzeń, stanu zdrowia uczestników oraz nie masz podstaw by przypuszczać, że zostało popełnione przestępstwo, wzywanie policji nie jest konieczne. Wystarczy spisanie Wspólnego Oświadczenia o Zdarzeniu Drogowym.

5. Co to jest Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym?

Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym służy do ustalenia przyczyn i przebiegu zdarzenia drogowego oraz osób w nim uczestniczących. Dokument oświadczenia z miejsca zdarzenia powinien zawierać:
  • miejsce, datę i czas zdarzenia drogowego,
  • dane osobowe i kontaktowe uczestników zdarzenia drogowego (w tym poszkodowanych) oraz świadków zdarzenia (imię i nazwisko, adres, numer telefonu),
  • rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby bądź osób spisujących oświadczenie,
  • dane pojazdów (marka pojazdu, numer rejestracyjny),
  • okoliczności zdarzenia drogowego,
  • dokładny opis okoliczności powstania szkody (usytuowanie pojazdów przed kolizją i po kolizji – warto wykonać szkic ze wskazaniem kierunku ruchu),
  • skutki zdarzenia (np.: opis widocznych uszkodzeń pojazdów, innych obiektów typu słup, brama itp.).
  • opis stanu zdrowia osób uczestniczących w zdarzeniu,
  • własnoręczne, czytelne podpisy uczestników zdarzenia.
Oświadczenie może być spisane odręcznie, jeśli nie posiadasz przy sobie druku. Koniecznie powinno być podpisane przez kierujących pojazdami.

6. Jak zgłosić szkodę?

W celu zgłoszenia szkody zamów kontakt. Doradca AXA DIRECT zarejestruje szkodę oraz udzieli Ci wszelkich niezbędnych informacji.

7. Jakie informacje są niezbędne przy zgłaszaniu szkody?

W przypadku, gdy zgłaszasz szkodę z OC sprawcy, niezbędne będą poniższe informacje:
  • numer polisy OC sprawcy,
  • dane pojazdu sprawcy i poszkodowanego (numer rejestracyjny, marka pojazdu oraz w przypadku poszkodowanego także numer VIN),
  • dane osobowe sprawcy i poszkodowanego (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu oraz w przypadku poszkodowanego także e-mail, adres korespondencyjny, PESEL bądź REGON),
  • data i miejsce zdarzenia,
  • dane adresowe jednostki policji, straży miejskiej, pogotowia, straży pożarnej (w przypadku, gdy doszło do interwencji),
  • opis okoliczności zdarzenia,
  • opis uszkodzeń pojazdów uczestniczących w zdarzeniu,
  • aktualne miejsce postoju poszkodowanych pojazdów.

W przypadku, gdy zgłaszasz szkodę z AC, niezbędne będą:
  • numer Twojej polisy AC,
  • dane kontaktowe (numer telefonu, e-mail, adres korespondencyjny),
  • data i miejsce zdarzenia,
  • dane adresowe jednostki policji, straży miejskiej, pogotowia, straży pożarnej (w przypadku, gdy doszło do interwencji),
  • opis okoliczności zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszkodzenia pojazdu,
  • aktualne miejsce postoju pojazdu.

8. Poniosłem szkodę w wyniku zdarzenia drogowego z udziałem pojazdu
ubezpieczonego w zakresie OC u innego ubezpieczyciela, co mam zrobić?

Spisz Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym i zgłoś roszczenia do ubezpieczyciela sprawcy szkody w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Przy zgłaszaniu szkody niezbędne będzie podanie numeru Polisy OC bądź numeru rejestracyjnego pojazdu sprawcy.

9. Poniosłem szkodę w wyniku zdarzenia z udziałem pojazdu
ubezpieczonego w innym kraju, co mam zrobić?

Spisz Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym i zgłoś się do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które udzieli niezbędnych informacji i zajmie się likwidacją szkody lub wskaże właściwy zakład ubezpieczeń.

Przy zgłaszaniu szkody niezbędne będzie podanie numeru Polisy OC bądź numeru rejestracyjnego pojazdu sprawcy.

10. Jestem sprawcą wypadku lub kolizji, co powinienem zrobić?

Jeżeli jesteś sprawcą wypadku lub kolizji, spisz Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym oraz przekaż je poszkodowanemu wraz z numerem Twojej Polisy OC. Poinformuj Poszkodowanego,
żeby zgłosił szkodę do zakładu ubezpieczeń, w którym posiadasz zawartą umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

11. W jakim celu mogę wykorzystać wzór zgłoszenia szkody?

Wzór zgłoszenia szkody komunikacyjnej możesz wykorzystać, w celu zgłoszenia szkody w AXA DIRECT.

12. W jakich sytuacjach przyda się niezbędnik kierowcy?

Niezbędnik Kierowcy zawiera najważniejsze informacje jak postępować w przypadku wypadku lub stłuczki, awarii na drodze, kradzieży pojazdu. Oprócz Niezbędnika warto mieć przy sobie Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym.

13. Dlaczego przy zawarciu umowy ubezpieczenia decyduję o wariancie likwidacji
szkody w moim pojeździe?

Prosimy o wybranie wariantu likwidacji szkody przy zawarciu umowy ubezpieczenia, ponieważ ma on znaczący wpływ na wysokość składki. Dzięki temu wcześniej możesz zdecydować o koszcie i kształcie swojego ubezpieczenia oraz wybrać wariant likwidacji szkody Np:
  • likwidacja szkody na kosztorys bądź likwidacja szkody w warsztacie
  • jakich części użyjemy do naprawy Twojego samochodu – części oryginalnych, czy zamienników?
  • czy Twoje odszkodowanie zostanie pomniejszone o tzw. współczynnik amortyzacji części, czyli ich zużycie?

14. Na czym polega uproszczona likwidacja szkody?

Uproszczona likwidacja szkody jest możliwa do przeprowadzenia w przypadku szkód niewielkich rozmiarów. Polega ona na ograniczeniu formalności. Doradca AXA DIRECT podczas telefonicznego zgłoszenia szkody, po analizie zebranych danych poinformuje o możliwości jej rozliczenia tym sposobem.

Uproszczona likwidacja szkody jest dostępna pod warunkiem zaakceptowania jej
przez poszkodowanego oraz po ustaleniu:
  • wysokości szkody,
  • zakresu i charakteru uszkodzeń pojazdu,
  • okoliczności zaistnienia zdarzenia.

15. Na czym polega ustalanie odpowiedzialności?

Na podstawie zebranych dokumentów i informacji na temat okoliczności zajścia szkody, warunków umowy ubezpieczenia oraz przepisów prawa, likwidator szkody ustala czy AXA DIRECT może przyjąć odpowiedzialność odszkodowawczą i wypłacić odszkodowanie. Etap ten trwa zazwyczaj do 7 dni roboczych.

16. Jak przebiega proces likwidacji szkody?

Proces likwidacji szkody przebiega w następujących etapach:
  • zgłoszenie szkody,
  • oględziny uszkodzonego pojazdu (tylko jeżeli jest to konieczne).
  • wycena szkody,
  • ustalanie odpowiedzialności,
  • wypłata odszkodowania.

17. Jak przebiega likwidacja szkody "na kosztorys"?

W przypadku metody "kosztorysowej", rzeczoznawca AXA DIRECT dokona wyceny szkody i na tej podstawie zakład ubezpieczeń wypłaci odszkodowanie na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy.

Decyzję o sposobie likwidacji szkody podejmujesz w momencie zawarcia umowy ubezpieczenia Autocasco w AXA DIRECT. Możesz wybrać wariant likwidacji szkody: "likwidację szkody na kosztorys"
lub "likwidację szkody w warsztacie" oraz zdecydować czy do naprawy Twojego samochodu zostaną wykorzystane części oryginalne czy tzw. zamienniki.

18. Jak przebiega likwidacja szkody "w warsztacie"?

Wariant "Likwidacja szkody w warsztacie" jest nazywany również "metodą bezgotówkową".

W metodzie tej wybierasz warsztat, w którym decydujesz się dokonać naprawy pojazdu, a zakład ubezpieczeń pokrywa koszty naprawy na podstawie faktur i rachunków, przelewając pieniądze należne z tytułu odszkodowania bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu (koszt naprawy podlega weryfikacji ze strony AXA DIRECT). Niezbędne jest podpisanie przez wszystkich współwłaścicieli pojazdu upoważnienia dla warsztatu na wykonanie naprawy i do odbioru odszkodowania.

Decyzję o sposobie likwidacji szkody podejmujesz w momencie zawarcia umowy ubezpieczenia z AXA DIRECT. Możesz wybrać wariant "likwidacja szkody na kosztorys" lub "likwidacja szkody w warsztacie" oraz zdecydować czy do naprawy Twojego samochodu zostaną wykorzystane części oryginalne czy tzw. zamienniki.

19. Jak przebiega proces likwidacji szkody w Warsztacie Partnerskim?

Likwidując szkodę w Warsztacie Partnerskim AXA DIRECT upoważniasz Warsztat Partnerski do działania w Twoim imieniu w trakcie procesu likwidacji szkody. Dzięki temu oszczędzisz czas i nie będziesz musiał samodzielnie zajmować się wieloma formalnościami.

Warsztat Partnerski:
  • przyjmie od Ciebie dokumenty niezbędne w procesie likwidacji szkody,
  • dokona oględzin pojazdu,
  • przekaże całość dokumentacji do naszego biura,
  • uzgodni z nami zakres i koszt naprawy pojazdu,
  • dokona naprawy samochodu,
  • udostępni samochód zastępczy ( jeśli wykupiłeś opcję "Samochód zastępczy na cały czas naprawy w warsztacie AXA DIRECT" - w przypadku likwidacji szkody z AC),
  • rozliczy szkodę (płatności) z AXA DIRECT.
Z usług naszych Warsztatów Partnerskich, w ramach likwidacji szkód, mogą korzystać zarówno nasi Klienci, jak i właściciele samochodów uszkodzonych przez naszych Klientów. Jeśli chcesz zlikwidować szkodę w Warsztacie Partnerskim, wszelkich informacji udzielą Ci Pracownicy Warsztatu Partnerskiego.

20. W jakim terminie wykonywane są oględziny pojazdu?

Oględziny pojazdu zlecane są niezwłocznie po zarejestrowaniu szkody.

Przed wykonaniem oględzin rzeczoznawca AXA DIRECT skontaktuje się z Tobą telefonicznie i umówi na dogodne miejsce i termin wykonania oględzin.

21. W jaki sposób mogę dostarczyć dokumenty dotyczące likwidacji szkody?

Najpewniejszym sposobem dostarczenia dokumentów jest przekazanie ich rzeczoznawcy AXA DIRECT podczas oględzin pojazdu lub przedłożenie w Warsztacie Partnerskim zajmującym się likwidacją szkody.

Dokumenty możesz także wysłać: Prosimy o wpisywanie na dokumentach numeru Twojej szkody.

22. Jakie dokumenty są niezbędne w trakcie likwidacji szkody z OC?

Listę dokumentów niezbędnych w trakcie likwidacji Twojej szkody znajdziesz w Twoim Koncie.

Poniżej przykłady najczęściej wymaganych dokumentów przy likwidacji szkody z umowy ubezpieczenia OC:
  • obustronna kopia dowodu rejestracyjnego lub kopie stron karty pojazdu z danymi pojazdu i wpisami potwierdzającymi wszystkich właścicieli pojazdu,
  • obustronna kopia dowodów osobistych wszystkich współwłaścicieli pojazdu,
  • w przypadku zatrzymania dokumentu przez Policję prosimy o uzyskanie potwierdzonej kopii lub zaświadczenia z Urzędu Komunikacji (organu rejestrującego pojazd) lub przesłanie kopii decyzji o zarejestrowaniu pojazdu,
  • dyspozycja właścicieli pojazdu odnośnie sposobu rozliczenia szkody tj.: wskazanie rachunków bankowych właścicieli lub osoby/podmiotu upoważnionego do odbioru odszkodowania,
  • podpisane Wspólne Oświadczenie o Zdarzeniu Drogowym bądź oświadczenie sprawcy zdarzenia lub kopia notatki policyjnej, o ile została wydana uczestnikom zdarzenia,
  • w przypadku decyzji o odbiorze odszkodowania przez inny podmiot lub osobę niezbędne będzie upoważnienie podpisane przez właścicieli pojazdu,
  • w przypadku gdy współwłaścicielem pojazdu jest bank potrzebna będzie zgoda banku na wypłatę odszkodowania

23. Jakie dokumenty są niezbędne w trakcie likwidacji szkody z AC?

Listę dokumentów niezbędnych w trakcie likwidacji Twojej szkody znajdziesz w Twoim Koncie.

Poniżej przykłady najczęściej wymaganych dokumentów przy likwidacji szkody z umowy ubezpieczenia Autocasco:
  • obustronna kopia dowodu rejestracyjnego,
  • kopie stron karty pojazdu z danymi pojazdu i wpisami potwierdzającymi wszystkich właścicieli pojazdu (adnotacje urzędowe),
  • w przypadku zatrzymania dokumentu przez Policję prosimy o uzyskanie potwierdzonej kopii lub zaświadczenia z Urzędu Komunikacji (organu rejestrującego pojazd),
  • dokument potwierdzający ważność badań technicznych na dzień zdarzenia,
  • obustronna kopia prawa jazdy osoby kierującej pojazdem w momencie zdarzenia,
  • dyspozycja właścicieli pojazdu odnośnie sposobu rozliczenia szkody tj.: wskazanie rachunków bankowych właścicieli lub upoważnionego do odbioru odszkodowania,
  • w przypadku ustanowienia cesji na polisie zgoda cesjonariusza na wypłatę odszkodowania.

24. Rzeczoznawca nie przyjechał na umówione oględziny pojazdu,
jak ponownie się umówić?

Jeśli posiadasz numer telefoniczny rzeczoznawcy AXA DIRECT - skontaktuj się z nim, w celu umówienia spotkania.
W przeciwnym razie - skontaktuj się z AXA DIRECT pod numerem 22 5999522.

25. Czy dodatkowe oględziny pojazdu są płatne?

Poszkodowany (bądź osoba zgłaszająca roszczenia) nie jest obciążany kosztami związanymi
z wykonaniem uzasadnionych oględzin pojazdu wykonanych przez rzeczoznawców AXA DIRECT.

26. Jak zrezygnować z likwidacji szkody?

Jeżeli chcesz zrezygnować z likwidacji szkody, prześlij do nas rezygnację, zawierając w niej:
  • swoje imię, nazwisko, PESEL
  • swoje dane kontaktowe (telefon, adres korespondencyjny, e-mail),
  • nr szkody,
  • oświadczenie o rezygnacji z likwidacji szkody
Rezygnację możesz złożyć do momentu zlecenia przez AXA DIRECT wypłaty odszkodowania.

Dokument wyślij e-mailem pod adres: szkody@axadirect.pl lub pocztą tradycyjną.

27. Jak przebiega proces przygotowania kosztorysu przez AXA DIRECT?

Na podstawie wykonanych oględzin pojazdu, a także zebranych informacji i dokumentów, rzeczoznawca AXA DIRECT sporządza kosztorys naprawy uszkodzonego pojazdu. Etap ten trwa najczęściej do 3 dni roboczych. Gotowy kosztorys naprawy zostanie do Ciebie przesłany na podany przy zgłoszeniu szkody adres e-mail, a w przypadku jego braku – pocztą tradycyjną.

28. Co mogę zrobić, jeśli po oględzinach odkryłem większy zakres uszkodzeń
w pojeździe?

Jeśli po inspekcji odkryłeś większy zakres uszkodzeń w pojeździe, wyślij do nas dokładny opis ujawnionych uszkodzeń e-mailem pod adres: szkody@axadirect.pl lub pocztą tradycyjną.

29. Co to jest amortyzacja (zużycie) części?

Amortyzacja części to współczynnik określający o ile mniej są warte w dniu szkody podzespoły Twojego samochodu. Najczęściej amortyzacja jest określana procentowo i uzależniona od wieku pojazdu. To oznacza, że ubezpieczyciel potrąca zwykle od ceny nowych części i materiałów określony w umowie ubezpieczenia lub Ogólnych Warunkach Ubezpieczeń Komunikacyjncych współczynnik amortyzacji.

W AXA DIRECT w momencie składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia Autocasco możesz wybrać, czy chcesz aby Twoje odszkodowanie było pomniejszone o współczynnik amortyzacji, czy też nie.

30. Czym różnią się tzw. zamienniki od części oryginalnych?

  • Części Oryginalne - są to części sygnowane marką producenta samochodu.
  • Części Zamienne (tzw. zamienniki) - nieoryginalne odpowiedniki części samochodowych, o jakości porównywalnej do oryginalnych, funkcjonujące poza siecią oficjalnego producenta lub importera pojazdu.
Decyzję o częściach, jakie zostaną wykorzystane przy likwidacji szkody z Autocasco zawsze podejmujesz Ty, w momencie zawierania umowy ubezpieczenia.

31. W jakim warsztacie mogę naprawić uszkodzony pojazd?

Samochód możesz naprawić w dowolnie wybranym warsztacie, bez względu na to, jaki wariant likwidacji szkody wybrałeś przy zawarciu umowy ubezpieczenia Autocasco.
Pamiętaj jednak, że rozliczenie szkody odbędzie się zgodnie z wybranym sposobem:
  • "likwidacja szkody na kosztorys" – odszkodowanie przekażemy na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy,
  • "likwidacja szkody w warsztacie" – rozliczeniem kosztów naprawy z wybranym przez Ciebie warsztatem zajmie się AXA DIRECT (jeśli pisemnie upoważnisz warsztat do odbioru odszkodowania).
Zachęcamy do korzystania z usług Warsztatów Partnerskich AXA DIRECT, które w profesjonalny sposób uczestniczą w likwidacji szkody, co znacznie skraca czas niezbędny do załatwienia formalności.

32. Co mogę zrobić, jeśli nie zgadzam się z kosztorysem naprawy lub wysokością
wypłaconego odszkodowania?

Jeśli nie zgadzasz się z kosztorysem naprawy lub wysokością wypłaconego odszkodowania, przysługuje Ci prawo do złożenia reklamacji.

Dokument reklamacji powinien zawierać poniższe dane:
  • numer szkody,
  • Twoje imię i nazwisko,
  • Twoje dane kontaktowe (telefon, e-mail, adres korespondencyjny),
  • własnoręczny podpis
  • treść reklamacji zawierającą sprecyzowanie roszczeń
Dokument wyślij e-mailem pod adres: szkody@axadirect.pl lub pocztą tradycyjną.

Odpowiedzi na reklamację udzielimy w możliwie najkrótszym terminie, nie dłuższym niż 30 dni od dnia jego otrzymania.

W przypadku, gdyby w trakcie rozpatrywania reklamacji niezbędne były czynności wyjaśniające, których zakończenie nie byłoby możliwe w ww. terminie, poinformujemy Cię o zaistnieniu takiej sytuacji oraz o nowym terminie udzielenia odpowiedzi na reklamację.

33. Jak mogę poprosić o udostępnienie aktu szkody?

Na każdym etapie likwidacji szkody możesz wystąpić do zakładu ubezpieczeń z wnioskiem o udostępnienie dokumentacji szkodowej, wysyłając e-mail na adres: szkody@axadirect.pl lub wysyłając wniosek pocztą tradycyjną.

34. W jakim terminie otrzymam wypłatę odszkodowania?

Wypłata odszkodowania następuje w terminie do 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o szkodzie.

W przypadku braku możliwości zajęcia stanowiska w sprawie wypłaty odszkodowania, w ciągu 30 dni otrzymasz pismo informujące o przyczynach braku decyzji i dalszym postępowaniu.

35. W jakiej formie następuje wypłata odszkodowania?

Najprostszym i najszybszym sposobem jest wypłata przyznanej kwoty na wskazany rachunek bankowy, który możesz przekazać rzeczoznawcy AXA DIRECT podczas oględzin pojazdu.

Ewentualnie numer rachunku bankowego możesz wysłać: e-mailem, na adres: szkody@axadirect.pl
lub podać telefonicznie przy zgłaszaniu szkody lub w trakcie likwidacji.

Wypłata odszkodwania może również nastąpić na rachunek bankowy upoważnionej przez Ciebie osoby lub podmiotu (np. warsztatu samochodowego). W takiej sytuacji zeskanuj upoważnienie z odręcznym podpisem i wyślij e-mailem, na adres: szkody@axadirect.pl.

Jeśli pojazd ma więcej niż jednego właściciela, dyspozycję płatniczą dotyczącą wpłaty odszkodowania muszą złożyć wszyscy właściciele pojazdu.

36. Czy odszkodowanie wypłacane jest w kwocie netto czy brutto?

Decyzja o wypłacie odszkodowania w kwocie netto lub brutto podejmowana jest zgodnie z przepisami prawa podatkowego, podczas likwidacji szkody, gdzie ustala się:
- czy poszkodowany jest płatnikiem podatku VAT,
- czy prowadzi działalność gospodarczą,
- czy pojazd jest wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

37. Dlaczego wypłata odszkodowania została pomniejszona za współwłasność?

Do wypłaty odszkodowania potrzebna jest zgoda i wskazanie rachunku bankowego od każdego
ze współwłaścicieli pojazdu. Jeżeli pojazd jest współwłasnością dwóch osób lub większej liczby osób - każda z nich powinna wskazać rachunek bankowy (może to być ten sam rachunek lub dwa różne),
na który zostanie przekazana kwota wypłaconego odszkodowania.

W przypadku otrzymania przez zakład ubezpieczeń tylko jednej dyspozycji płatniczej, w sytuacji
gdy jest dwóch współwłaścicieli- odszkodowanie wypłacane jest proporcjonalnie do udziałów
we współwłasności.

38. Jak przebiega weryfikacja kosztorysu naprawy, który wysłał warsztat?

Weryfikacja kosztorysu naprawy pojazdu przygotowanego przez warsztat trwa najczęściej do 3 dni roboczych od daty wpływu dokumentacji do AXA DIRECT. W przypadku konieczności pozyskania informacji od eksperta zewnętrznego lub serwisu specjalistycznego termin ten może ulec wydłużeniu.

39. Co to jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?

Bezpośrednia Likwidacja Szkód (w skrócie: BLS) to możliwość zgłoszenia u swojego ubezpieczyciela szkody (stłuczki lub kolizji drogowej) powstałej z winy innego kierującego. Do tej pory szkoda zgłaszana była w Towarzystwie Ubezpieczeniowym sprawcy.

40. Jakie możliwości daje BLS?

Główną zaletą systemu BLS jest możliwość uzyskania odszkodowania od własnego ubezpieczyciela, który wspomaga swojego Klienta w procesie likwidacji szkody, a następnie wypłaca należne odszkodowanie. Poszkodowany kontaktuje się wyłącznie ze swoim ubezpieczycielem na każdym etapie tego procesu.

41. Na jakich zasadach odbywa się likwidacja szkód w systemie BLS?

Ubezpieczyciel poszkodowanego w ramach systemu BLS podejmuje kompleksowe czynności likwidacyjne, identyczne jak w przypadku standardowej szkody zgłoszonej z polisy OC wraz z rozpatrywaniem dodatkowych roszczeń oraz obsługą reklamacji.

42. Jak przebiega proces likwidacji szkód w systemie BLS?

Ubezpieczyciel poszkodowanego po przeprowadzeniu czynności likwidacyjnych wypłaca odszkodowanie, następnie rozlicza się z ubezpieczycielem sprawcy – ta część procesu odbywa się bez udziału poszkodowanego.

43. Czy każdą szkodę można zgłosić w ramach systemu BLS?

Systemem BLS objęta jest większość zdarzeń, poza szkodami:
  • w których występują osoby ranne,
  • mających miejsce poza granicami naszego kraju,
  • sklasyfikowanych jako karambol (tj. uczestniczyły w nim więcej niż 2 pojazdy) lub jeżeli wartość szkody przekracza 30 tys. zł.
Warunkiem zgłoszenia szkody w ramach BLS są ważne w dniu zdarzenia polisy ubezpieczeniowe w zakresie OC - zarówno poszkodowanego, jak i sprawcy.

44. Czy system BLS wymaga zmiany/dokupienia polisy?

W momencie przystąpienia zakładu ubezpieczeń do Porozumienia BLS każda polisa, zawarta nawet przed przystąpieniem, uwzględnia możliwość likwidacji szkody w systemie BLS, o ile zaistniałe zdarzenie spełnia kryteria szkody BLS i zarówno zakład ubezpieczeń poszkodowanego, jak i zakład ubezpieczeń sprawcy, są stronami Porozumienia BLS w dniu zgłoszenia szkody.

45. Które Towarzystwa Ubezpieczeniowe przystąpiły do Porozumienia BLS w Polsce?

Aviva, Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, Gothaer, Liberty Ubezpieczenia, PZU, UNIQA i Warta oraz od 1 Kwietnia 2016 r. AXA DIRECT.